Inici -> Àrees -> Sanitat -> Notícies sanitat
dissabte, 29 de març de 2014
El projecte Nutridàctica, impulsat per la Regidoria d'Esports i Salut fa tres anys com a programa pioner i pilot a la Comunitat per avaluar els hàbits alimentaris de la població escolar, desenvolupa durant març i abril una nova fase d'intervenció amb cursos dirigits als alumnes de 3r, 4t i 5é de primària. El meu plat, El Supermercat i Què mengem avui? són els tallers que les nutricionistes de Nutridàctica estan impartint als centres docents de Vila-real que participen en el projecte.
Els tallers s'han dividit en tres àrees, dirigides a grups d'edat específics, per a incorporar els valors de l'alimentació saludable en tres moments diferenciats: el disseny del menú, la compra i consum responsable i la percepció sobre la dieta sana. El primer d'aquests tallers és El meu plat, dirigit als xiquets i xiquetes de tercer curs, amb l'objectiu que dissenyen un menú, escrit o dibuixat, complet, equilibrat i variat, a més d'autòcton, econòmic, imaginatiu i saborós. Per a això, els alumnes aprenen a diferenciar els grups d'aliments, les seues característiques principals i com combinar-los.
El taller El Supermercat, per la seua banda, es basa en un joc per a quart de primària en el qual cada xiquet i xiqueta assumeix un paper i s'escenifica una compra saludable. Per a això, els alumnes es divideixen en tres equips: un organitza el supermercat i classifica tots els aliments per grups, un altre equip fa la compra saludable per a la família i el tercer equip cuina, amb aliments no reals, els plats mediterranis. Al llarg del taller es plantegen qüestions que ajuden els xiquets i xiquetes a reflexionar sobre el consum responsable, en concret sobre la diferència entre mercat i supermercat, els envasos dels aliments manufacturats i les etiquetes.
L'últim dels tallers és Què mengem avui? Es tracta d'un concurs per a alumnes de cinqué en el qual, mitjançant un audiovisual o una redacció literària, en grups de 3 a 5 persones, expressen què és per a ells menjar sa en el seu dia a dia. Els diferents projectes, supervisats i dirigits per dietistes i nutricionistes, es donaran a conéixer a final de curs a tota la comunitat escolar. En finalitzar els tallers, tots els xiquets i xiquetes concreten allò que han aprés fent un propòsit saludable d'alimentació o activitat física, que es comprometen a posar en pràctica en el seu dia a dia.
"El projecte Nutridàctica ens ha permés conéixer l'estat nutricional dels nostres xiquets, seguir la seua evolució i intervenir directament a través de diferents cursos, tallers i iniciatives que, com aquestes sessions, permeten que els nostres escolars incorporen al seu dia a dia hàbits saludables", valora la regidora Silvia Gómez. El programa, desenvolupat per quatre nutricionistes i una psicòloga, es va iniciar el 2012, amb una avaluació inicial en una mostra de 900 xiquets i xiquets de 12 centres escolars. L'Estudi d'hàbits alimentaris i activitat física va permetre concloure que l'índex d'obesitat dels escolars de Vila-real és molt inferior a la mitjana nacional (8,8% enfront del 17,59%) i que presenten un alt índex d'activitat física, amb un 60% de xiquets amb activitat física alta enfront del 7% que no realitza cap exercici, entre altres conclusions.
El programa Nutridàctica també ha intervingut directament en les famílies, amb cursos i tallers dirigits als pares i mares durant l'any passat. Els tallers a escolars que s'estan impartint aquest curs permeten fer un seguiment als xiquets i xiquetes que han participat en el projecte i avaluar els resultats, amb l'objectiu de determinar aspectes a millorar per a afavorir entre la població escolar hàbits nutricionals i de vida saludables.
Enviament de posada a disposició de notificacions: notificaciones@vila-real.es