Inici -> Àrees -> Normalització Lingüística -> Notícies

Els veïns de Vila-real col·laboren en la detecció del nom de la ciutat mal escrit amb l'enviament de més de 200 incidències

dijous, 14 de juliol de 2016

Balanç El nom és Vila-real

"És una simple paraula, clara i senzilla, però després de 10 anys segueix donant més d'un mal de cap". L'edil de Normalització Lingüística, Pasqual Batalla, ha fet balanç del primer any en funcionament de dues noves eines engegades per la regidoria que dirigeix per a protegir i salvaguardar la denominació única i oficial de la ciutat, Vila-real, que fins al 30 de juny han rebut més de 200 incidències detectades per part dels veïns.

"El 27 de febrer de 2006, el Ple va acordar que la denominació de la ciutat seria Vila-real, amb guió i r minúscula, i es va publicar en tots els butlletins oficials. Al llarg d'aquests anys, hem realitzat quatre campanyes que, sota el lema "El nom és Vila-real", han intentat fer arribar el missatge tant dins com fora de la ciutat, però seguim veient que s'escriu de totes les maneres hagudes i per haver-hi", assenyala.

Per açò, i fruit de la "preocupació" de l'Ajuntament per aquesta qüestió, a finals de juliol de 2015 es va obrir una bústia virtual específica i un servei de WhatsApp (606 395 976) perquè els veïns pogueren col·laborar "amb immediatesa i comoditat" cada vegada que detectaren el nom de la ciutat escrit malament en cartells, rètols, senyals, documents oficials, publicacions o pàgines d'internet, entre d'altres.

"Ambdues eines han rebut múltiples incidències", explica Batalla, que destaca que només en la bústia s'han registrat una quarantena de queixes, mentre que el WhatsApp n'ha acumulat 145 (82 des de juliol fins a desembre de 2015 i 63 des de l'1 de gener fins al 30 de juny), la qual cosa demostra "que les noves tecnologies juguen un paper vital, ja que a més de permetre geolocalitzar el lloc, és tan simple com fer clic".

A totes aquestes incidències se sumen els avisos "constants" que es reben directament en la Regidoria "per via telefònica, carta, correu electrònico en persona, una prova més de la sensibilització dels ciutadans amb el nom de Vila-real, que és la mateixa que la de qualsevol veí de València si vera el topònim de la seua ciutat amb b".

Gràcies a aquest servei, algunes institucions i empreses com les Corts, el síndic de Greuges, l'empresa d'autobusos Hicid o el Banc de Sabadell han rectificat l'error i, fins i tot, "han agraït la indicació", assenyala Batalla. No obstant açò, hi ha empreses i ens reincidents, com l'operadora de trens d'àmbit nacional, una coneguda empresa de cinemes, un dels centres de salut de la ciutat, un popular hipermercat o algunes webs i també perfils de Facebook i Twitter, "aquests últims, els més difícils d'esmenar, per la dificultat que comporta localitzar els seus responsables perquè ho canvien".

"Una vegada rebuts, les tècniques de l'àrea es posen en contacte amb la persona o empresa responsable perquè corregisca l'error i després avisen l'usuari que ho ha enviat", assenyala. En aquest sentit, una de les principals denúncies per part dels veïns és quan troben el nom de la ciutat com Villarreal. "La forma oficial i única és Vila-real", afirma l'edil, que assenyala que, encara més greu és quan es troba el derogat el 1982 Villarreal de los Infantes. "No pot seguir usant-se en cap llengua", indica, al mateix temps que destaca que una altra de les queixes més rebudes és la referent al nom del Villarreal CF. "És un club privat amb un consell d'administració que és qui ha de decidir si canviar-ho o no, tot i que si ho feren coincidir amb el de la ciutat seria de molta ajuda i no tindria per què suposar cap gran inconvenient", conclou.

Plaça Major s/n. 12540 Vila-real (Castelló)
Telèfon: 964 547 000 | Fax: 964 547 032
Correu electrònic: atencio@vila-real.es

Enviament de posada a disposició de notificacions: notificaciones@vila-real.es