Inici -> Àrees -> Cooperació i integració -> Notícies

Vila-real reforça el programa de mediació escolar amb un nou protocol per a detectar i confirmar casos d'assetjament

dimecres, 2 de novembre de 2016

Presentació del protocol d'assetjament escolar

La Regidoria de Cooperació i Integració de Vila-real, juntament amb l'Associació El Porc Espí de mediació escolar, ha posat a la disposició dels centres docents de la ciutat un protocol d'actuació per a ajudar a detectar i confirmar els possibles casos d'assetjament escolar. El regidor de l'àrea, Álvaro Escorihuela, ha anunciat la creació d'aquesta nova eina, que se suma al programa de Convivència a les aules, i proporciona als docents una sèrie de qüestionaris per a usar-los amb professors i alumnes en el moment que es registra qualsevol sospita d'un possible cas d'assetjament escolar, amb l'objectiu de confirmar-lo i actuar. 

"Encara que Vila-real no ha registrat cap cas especialment greu, l'assetjament escolar és un tema que ens preocupa, ja que constantment veiem notícies molt dures del que ocorre quan el problema no es tracta a temps", assenyala Escorihuela. Per això, en col·laboració amb l'Associació El Porc Espí, s'ha elaborat un material especial, compost per un qüestionari per a alumnes i professors, que ja s'ha repartit a tots els centres educatius. Aquest material facilita als professors detectar amb exactitud qualsevol cas d'assetjament.

Amb aquesta incorporació reforcem la política de mediació iniciada amb el projecte Mediem, la finalitat del qual és utilitzar la mediació com a eina de prevenció a mitjà i llarg termini", explica l'edil. "El nou protocol", afegeix, "fa un pas més enllà i permet conéixer amb exactitud si en alguna aula s'està produint algun cas per a poder tractar-lo". Per la seua banda, la presidenta d'El Porc Espí, María Emilia Mundina, assenyala que els qüestionaris estan pensats per a "obrir" els alumnes, ja que "quan hi ha una sospita d'un cas d'assetjament, sol ocórrer que els alumnes assetjats pateixen un bloqueig emocional i callen, per la qual cosa resulta molt difícil que expliquen el que els passa, igual que ocorre amb els seus companys, que exerceixen com a espectadors".

Per això, el document que se'ls facilita ajuda a detectar a temps algunes conductes d'assetjament. "En molts casos, els adults som els últims a assabentar-nos i a voltes pot ser massa tard. No podem permetre que se li amargue la infància o l'adolescència a un alumne per no ser capaços de veure el que ocorre", sentencia. Així, encara que Mundina advoca per la mediació per a prevenir aquests comportaments i transformar la societat, assenyala que aquesta nova eina "serà de gran ajuda per al present i, si es confirma un cas, no s'optarà per la mediació sinó que es derivarà al protocol establert per la Conselleria, que actuarà en conseqüència amb els agressors". 

El document que es lliurarà als estudiants únicament quan hi haja una sospita o amenaça d'assetjament cap a algun d'ells, inclourà preguntes sobre la convivència general en el centre; sobre la seua situació personal; si se senten contents amb els companys en classe; si tenen amics; si hi ha conflictes en l'aula, i si observa o detecta situacions de violència directa o indirecta, física o verbal, per a aprofundir i preguntar directament si se senten assetjats, què els fan i qui són els seues assetjadors.

Plaça Major s/n. 12540 Vila-real (Castelló)
Telèfon: 964 547 000 | Fax: 964 547 032
Correu electrònic: atencio@vila-real.es

Enviament de posada a disposició de notificacions: notificaciones@vila-real.es